Dieta dla sportowców

Dieta dla sportowców

Dieta dla sportowców i jej podstawowe założenia

Być może nie wszyscy zdają sobie z tego sprawę, ale sportowcy, szczególnie ci, którzy sportem zajmują się zawodowo, przez cały czas są na diecie. Większość z nas mylnie utożsamia termin dieta z odchudzaniem. Tymczasem dieta to po prostu sposób żywienia. Sportowcy muszą odżywiać się w określony sposób, choć oczywiście inaczej wygląda dieta skoczków narciarskich a inaczej dieta dla sportowców zajmujących się podnoszeniem ciężarów.

Zróżnicowanie dyscyplin sportowych

Sportem można zajmować się na poważnie i podporządkować mu niemal każdy aspekt życia. Wówczas konkretna dieta i wielogodzinne, codzienne treningi są koniecznością. Ci, którzy sport traktują równie poważnie, choć raczej na równi z innego rodzaju zajęciami, także powinni stosować specjalną dietę.

Między innymi od rodzaju aktywności fizycznej zależy to, jaka dieta dla sportowców sprawdzi się najlepiej. Niektórzy sportowcy muszą być szczupli, a jednocześnie bardzo sprawni, gibcy. U innych liczy się nie tyle sprawność ruchowa, co siła fizyczna. Diety tych osób będą się różniły.

Dieta dla sportowców – jak ją ułożyć?

Zawodowi sportowcy mogą liczyć na pomoc dietetyków. Niektórzy sami decydują o zatrudnieniu dietetyka, innym dietetyków narzucają trenerzy. Takie dietetyk musi mieć wiedzę na temat sposobu odżywania sportowców, dlatego ci specjaliści, którzy dotychczas zajmowali się przede wszystkim odchudzaniem osób otyłych, raczej się tutaj nie sprawdzą.

Innym rozwiązaniem jest skorzystanie z usług cateringu dietetycznego. Decydując się na taki sposób żywienia, mamy pewność, że posiłki dostarczą substancji odżywczych niezbędnych podczas intensywnej aktywności fizycznej, a także po niej – w okresie regeneracji.

Catering dietetyczny ma także tę zaletę, że posiłki trafiają do sportowców w formie gotowej do spożycia i całkowicie zaspokajają dzienne zapotrzebowanie kaloryczne. Osoba na takiej diecie nie musi robić zakupów, nie musi planować posiłków, ważyć składników, liczyć kalorii, ani gotować. Każdego dnia otrzymuje świeże posiłki, które może zabrać ze sobą wszędzie.

Ważne substancje w diecie dla sportowców

Dieta dla sportowców powinna być bogata w węglowodany złożone oraz chude mięso. Musi dostarczać energii, ale także odpowiednie ilości białka, które jest niezbędne do pracy i rozbudowy mięśni. Niezwykle ważne są także tłuszcze, które polepszają wchłanianie witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Szczególnie istotne są posiłki około treningowe oraz te, które spożywamy bezpośrednio po treningach.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *