Zasady zdrowej diety

zasady zdrowej diety

Podstawowe zasady zdrowej diety

zdrowa dieta i jej zasadyZdrowa dieta to taka, która dostarcza organizmowi substancji i minerałów niezbędnych do jego prawidłowego funkcjonowania. Najlepiej, gdy składa się z różnorodnych posiłków, w skład których wchodzą produkty z każdego piętra piramidy żywieniowej, ze szczególnym uwzględnieniem warzyw i owoców. Termin zdrowe żywienie odnosi się jednak nie tylko do składu posiłków, ale również ich objętości czy częstotliwości spożywania. Jakie zatem są zasady zdrowej diety?

Odżywianie korzystne dla zdrowia

Jemy nie tylko po to by żyć, ale przede wszystkim po to, by przejść przez życie w pełni sił, zdrowo, z mnóstwem energii. Kiedy jemy byle co, w pośpiechu, nieregularnie, prędzej czy później nasz organizm się zbuntuje. Zupełnie nie o to chodzi w zdrowej diecie, ale o odżywianie korzystne dla naszego organizmu.

Jakie są zasady zdrowej diety?

Dieta zbilansowana, składająca się z nieprzetworzonych produktów

W diecie powinny znaleźć się rozmaite produkty, bo tylko wtedy dostarczymy organizmowi wszystkich substancji odżywczych. Oczywiście są osoby, które kategorycznie unikają mięsa czy nabiału, jednak muszą pamiętać o stosowaniu zamienników, w których znajdują się odpowiednie ilości białka, wapnia czy żelaza.

Pamiętajmy również, że im mniej przetworzone produkty, tym lepiej. Oczywiście nie wszystko da się zjeść „na surowo”, ale zdecydowanie unikamy kupowania gotowców.

Regularne spożywanie posiłków

Podstawowe posiłki, czyli śniadanie, obiad i kolacja to absolutne minimum. Dietetycy zalecają, żeby tych posiłków było nawet więcej. Lepiej jeść częściej, a mniejsze porcje. Zaleca się, by przerwy miedzy posiłkami wynosiły około 3 godzin. Pamiętajmy także, by nie najadać się na noc.

Picie dużej ilości płynów

Zdrowa dieta obejmuje nie tylko jedzenie, ale również napoje. Zdecydowanie unikamy napojów słodzonych i gazowanych. Niewskazany jest również nadmiar kawy czy mocnej herbaty. Najlepiej sprawdzi się woda niegazowana, herbatki ziołowe oraz świeże soki z warzyw i owoców.

Ograniczenie spożycia soli i cukru

Smaczny posiłek, to posiłek doprawiony. Starajmy się jednak unikać soli i cukru, bo żadna z tych substancji nie jest korzystna dla zdrowia. Unikamy także sztucznych mieszanek przypraw. Lepiej stawiać na świeże i suszone zioła. Z kolei cukier można zastąpić odrobiną miodu.

Unikanie alkoholu i innych używek

Alkohol spożywany często i/lub w dużych ilościach nie wpływa korzystnie na funkcjonowanie organizmu. Ponadto jest źródłem pustych kalorii. Oczywiście od czasu do czasu można sobie pozwolić na spożycie lampki czerwonego wina.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *